Inför vecka 18: Läsläxa och nytt fokus i SO

Hej!

Denna vecka delade vi upp klassen i två grupper för att få till bättre studiero och vår känsla är att det blivit lättare att fokusera för de allra flesta elever. Vi vill dock betona att vi fortfarande är EN klass och att vi inte vet hur organisationen ser ut i höst när eleverna börjar år 5. Så det är viktigt att vara uppmärksamma på grupperingar mellan grupperna. Det har funnits tendenser hos en del, som jag kan känna oro inför, att inte vilja umgås med dem från andra gruppen. Och det är ju absolut inte vad vi avsåg med denna lösning.

SO: Sverigeresan blir en historieresa

Nästa vecka avslutar vi vårt arbete med Sverige och landskapen. Istället kommer vårt fokus fram till sommaren vara historia. Vi ska ta oss fram till – och in en bit i – medeltiden. Det ser vi fram emot!

Flickan utan minne – läsförståelse

Vid två tillfällen i veckan jobbar vi nu med en gemensam läsupplevelse. Vi läser Flickan utan minne skriven av Petter Lidbeck. Eleverna läser och får sedan reflektera över det de läst. Att svara på frågor där man hittar svaret i texten klarar se allra flesta. Men vi märker att det uppfattas som ”jobbigt” när svaren handlar om att dra egna slutsatser, inferenser – där texten ger ledtrådar men inte direkta svar. Även att göra kopplingar till egna erfarenheter samt att fundera ut vad som händer sedan. ”Hur ska jag kunna veta?” är inte ett svar som duger utan vi tränar på att gräva lite djupare.

Läsläxa!

På måndag kommer eleverna få med sig boken ”Värsta bästa nätet”. Det är läsläxa och boken samt uppgifterna ska tillbaka senast torsdag den 2 maj.

Önskar er en härlig helg

Nina, Engin och Beata

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *